Персонален идентификационен код (ПИК) се издава във всички офиси на НАП.
Чрез този код клиентите на администрацията могат :
1. да проверят:
2. да подават искане за издаване на документ
3. да подадат:
4. да получават по телефона справка за дължими данъци и осигуровки и разяснения по повод декларирани от тях и за тях данни пред НАП
Услугата е достъпна на телефонния номер на Информационния център на НАП – 0700 18 700 и е предназначена за ползване от физически и юридически лица. Всички клиенти на приходната администрация, които притежават ПИК, могат да я използват, като единственото условие е те да се идентифицират чрез своя ЕГН или ЕИК по БУЛСТАТ и последните четири цифри на персоналния си код. След идентификация клиентите могат да получат данни от данъчно-осигурителната си сметка, водена от НАП, в това число задължения по сметка, направени вноски по съответната сметка и покрити с тях задължения. Могат да получат и информация за:
5. да проверят задълженията си за местни данъци и такси за над 200 общини
Клиентите на НАП могат да получат своя персонален идентификационен код след подаване на заявление. Заявлението може да се подаде, а издадения ПИК да се получи във всеки офис на НАП Персоналният идентификационен код се получава лично, чрез изрично упълномощено лице или от изрично посочено в заявлението лице.
Заявление за ползване на електронни услуги, предоставяни от НАП, чрез персонален идентификационен код 01.07.2020
Заявление за прекратяване на персонален идентификационен код, издаден от НАП 01.07.2020
Важно за активацията на ПИК! Първоначален достъп до услугите, предоставяни с ПИК е възможен след въвеждане и потвърждение на активен имейл адрес. След като за първи път въведете своя ЕГН и ПИК за вход в Портала за е-услуги, на Вашия екрана се визуализира съобщение за активация на е-услугите. Имате възможност да посочили имейл адрес за кореспонденция в случай, че не сте попълнили такъв в заявлението за получаване на персонален код. Автоматичното съобщение, което ще получите на посочената електронна поща съдържа линк за активация на персоналния код. След като потвърдите активацията, Вие получавате достъп до електронните услуги на НАП с ПИК.
Притежателите на ПИК могат сами чрез профила си в потребителския интерфейс да променят своя e-mail и телефон, както и да се отказват от вече заявени услуги и да променят съществуващ ПИК.
Важно за физически лица, които имат издаден повече от един ПИК към 31.12.2014 г.
Помощ при ползването на е-услуги с ПИК?